اخبار

درمان سرطان بدون رادیوتراپی هزینه بر است

درمان سرطان بدون رادیوتراپی هزینه بر است
به گزارش گروه علمی ایرنا از انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران، دکتر محمدرضا قوام نصیری به موضوع درمان سرطان ها اشاره کرد و گفت: با توجه به کنترل بیماری های مسری در چند دهه اخیر، برنامه های مبارزه با بیماری های غیرمسری به اولویت اول نظام سلامت تبدیل شده و برنامه های کارشناسی علمی و درخور توجهی در رابطه با تروما و حوادث جاده ای و بیماری های قلبی عروقی نوشته و اجرا شده است.
وی افزود: در این میان بحث سرطان توجه نظام سلامت و به طور کلی افکار عمومی را به خود جلب کرده است و وزارت بهداشت تلاش دارد برنامه ها و سیاست های کلان در این حیطه را به صورت مدون درآورد.
قوام نصیری با اشاره به علم آنکولوژی و نقش آن در درمان سرطان ها گفت: آنکولوژی در میان علوم بالینی پزشکی قدمت زیادی ندارد و یکی از شاخه های جوان و رو به پیشرفت پزشکی است؛ با توجه به این امر باید گفت که مدیران بخش سلامت و متخصصان رشته های دیگر پزشکی تصویر روشنی از آنکولوژی ندارند و در نتیجه سیاست های کلان در این بخش می تواند با آسیب های جدی همراه باشد.
وی افزود: درمان های غیرجراحی سرطان (رادیوتراپی و دارو درمانی) بسیار گران هستند و در صورتی که بدون توجه به مسائل اقتصادی، سیاست های کلان این بخش برنامه ریزی شوند، هدررفت منابع در این بخش تمام سیاست های وزارت بهداشت را در بخش های دیگر تحت تاثیر قرار خواهد داد و اتخاذ سیاست آزمون و خطا عوارض جدی در بحث سلامت و صنعت بیمه کشور خواهد داشت.
قوام نصیری گفت: برای نمونه مصرف داروهای شیمی درمانی سهم 15 درصدی از مصرف کل داروهای کشور را به خود اختصاص می دهد که طبق آمار مراجع رسمی، مبلغی بالغ بر هزار و 500 میلیارد تومان در سال است.
وی با بیان اینکه به رغم مصرف چنین حجمی از داروها، میزان بهبودی از سرطان در کشور ما قابل مقایسه با استانداردهای دنیا نیست، ادامه داد: در سیاست های درمان سرطان، این مراکز رادیوتراپی- آنکولوژی است که دارای برد استراتژیک هستند و اصلی ترین پایه درمان غیرجراحی تومورهای بدخیم، رادیوتراپی است که غفلت از این مساله ممکن است ما را به توسعه بیهوده تخت های شیمی درمانی و مصرف بیشتر داروهای شیمی درمانی مجبور کند.
قوام نصیری اظهار کرد: شیمی درمانی در درمان تومورهای بدخیم تاثیر درمانی حدود 10 درصد دارد و اگر بدون تلفیق مناسب با رادیوتراپی استفاده شود، کارکرد درمانی قطعی نخواهد داشت و بیماران پس از مدت کوتاهی دچار عود می گردند و مجددا دور باطل مصرف داروهای شیمی درمانی برای تسکین این بیماران شروع می شود.
وی تاسیس مراکز رادیوتراپی - آنکولوژی استاندارد را راهکاری در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی در بحث سرطان عنوان کرد و گفت: این مراکز با ارایه درمان موثری به نام رادیوتراپی و مصرف منطقی داروهای شیمی درمانی در کنار آن، علاوه بر درآمدزایی برای نظام سلامت بهترین نتیجه را در درمان بیماران مبتلا به سرطان در کشور خواهند داشت.
۱۶ شهریور ۱۳۹۵ ۲۲:۲۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید